reklama

Príbehy z kaviarne - Stret s "americkou hlúposťou"

V kaviarni som pracovala s mladou Američankou, budem ju volať Pantene, keďže sa jej meno dokonale rýmuje so šampónom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Občas sme sa zvykli porozprávať ona bola zvedavá na moje rodné korene ako aj ja na tie jej.

Väčšina z nás Američanov považuje za ľudí, ktorí toho rozumu veľa nepobrali, keďže nevedia o Európe takmer nič, históriu ovládajú len tú ich a tak trocha si myslia, že sú pupok sveta a ten zvyšok nestojí za zmienku. Vždy som sa aj ja udivovala, hoci zovšeobecňovanie nemám veľmi rada, z akého dôvodu sú takí ignoranti, pretože na druhej strane sú to veľmi milí, veselí a ústretoví ľudia. Takže cielený nezáujem mi tam akosi nikdy nesedel. Pantene sama uznala, že Američania sú ignoranti. Ako sme sa tak rozprávali, konečne som pochopila prečo je tomu tak.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pantene začala s tým, že ani ona sama veľa nevie o iných kultúrach, štátoch, ale ako má vedieť, keď sa niečo také v škole napríklad neučia. Vtedy sa vo mne zapla kontrolka, akože neučia? Vysvetlila mi, že na histórii, ak sa bavíme o strednej škole, sa učia len tú americkú. Zo svetových vojen sa učia len tie pasáže, na ktorých sa podieľala sama Amerika, inak sú len voliteľným predmetom. Dokonca aj toto zvládnu v rámci jednej vyučovacej hodiny. V podstate nič iné zo sveta sa neučia, takže ak stretnú Slovenku ako som ja, niet divu, že netušia nie len kde štát leží, ale ani fakt že sme sa s Čechmi rozdelili vyše dvadsať rokov dozadu. Geografia vyzerá zrejme podobne, síce prejdú jednotlivými kontinentmi a aj štátmi, ale hlavný dôraz sa kladie na tie štáty, kde opäť Amerika má alebo mala akýsi záujem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toto poznanie bolo pre mňa prekvapením. Vždy som síce vedela, že americký školský systém nie je zameraný na také kvantum informácií ako ten náš, ale nikdy mi akosi nedošlo, že celá tá ich hrdosť vlastne pramení z faktu, že o zvyšku sveta toho toľko nevedia. Informácie o ňom sa totiž o nich neobtreli ani len v škole. Ja viem, všetci sa môžeme zaujímať o dianie vo svete aj mimo školské lavice, ale ruku na srdce koľkí z nás to reálne v živote po skončení strednej školy a nástupe pracovných a iných povinností robia. Byť tak trocha ignorantom Američanov vychováva systém už od malička. Zrejme to nie je správne, ale je to momentálne tak, takže ja upúšťam od akéhokoľvek škatulkovania a vytvárania si názoru na Amíkov že sú hlúpejší ako my. Každý vieme niečo a ich pozornosť sa upriamuje jednoducho inde, než tá naša. Len tak pre zaujímavosť, Pantene chce ísť študovať politické vedy práve z dôvodu, že sa chce o svete naučiť viac, než čo jej ponúkla škola.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Troška od témy, ale tento poznatok mi vyčaril úsmev na tvári. Pantene raz bola na Slovensku na svadbe, keďže ujo si bral za manželku práve Slovensku. Z celého výletu jej najviac zostali v pamäti rozhlasy na dedinách. Nedokázala pochopiť ich význam, prečo ich stále máme, či ako pripomienku komunistických čias. Keď som jej povedala, že ich na tých dedinách ešte aj dnes používame, padla jej sánka. A čo v nich preboha hlásime? Stále propagandu ako za komunistických čias? Ani po mojom vysvetlení, že sa z nich dozvedáme dianie v dedine, čo sa predáva na trhu alebo či dnes lekárka ordinuje nevychádzala z údivu a akosi si to nevedela predstaviť. Nuž aj taký dedinský rozhlas sa môže stať nezabudnuteľnou spomienkou jednej Američanky. 

Eva Chmelíková

Eva Chmelíková

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  9x

Žijem v Škótsku, už takmer desaťročie. Maľujem a tvorím a venujem sa terapeutickému poradenstvu pre deti a dospelých, v ktorom okrem tradičných teórií často používam kreatívny prístup k terapii. Pred a počas štúdia ma život zavial medzi deti v škôlke, škole bežnej či špeciálnej, pracovala som aj s deťmi v autistickom spektre. Čím dlhšie a do väčšej hĺbky sa venujem terapii uvedomujem si, že osveta o duševnom zdraví má stále svoje rezervy a tak tu zdieľam malé úlomky z tohto prostredia, zrejme aby som prispela k búraniu stereotypov a predstáv o tomto odvetví a aby sa tak raz stalo prístupnejšie pre všetkých, ktorí by sa našli v situácii, že ho potrebujú. Objavia sa tu občas aj príbehy týkajúce sa (ne)zvyčajnosti tejto krajiny. Vyvíjam sa a snažím sa pochopiť tento svet cez každodenné stretnutia a skúsenosti. Ale v prvom rade sa snažím žiť a nechať žiť. Zoznam autorových rubrík:  ŠkótskoPríbehy z detského svetaNa umeleckú nôtuSúkromnéNezaradenéO duševnom zdraví

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu